Skip to main content
Sharing is caring! Distribuie:

Potrivit studiului Reveal Marketing Research, peste 70% dintre români intenționează să returneze întotdeauna ambalajele băuturilor cumpărate, în timp ce peste 60% dintre respondenți au declarat că își vor schimba comportamentul de consum în urma introducerii acestui sistem. Aceste date ne arată că populația este nu doar conștientă, ci și dispusă să se implice activ în îmbunătățirea situației de mediu din România. [1] 

Cu toate acestea, implementarea acestui sistem nu este lipsită de provocări. În special, comercianții mici din zonele rurale pot întâmpina dificultăți privind punerea în practică a acestei reglementări, având în vedere necesitatea de a colecta și raporta volumul de ambalaje returnate. În acest articol, poți afla provocările și oportunitățile în colectarea ambalajelor, alături de câteva strategii de reciclare adaptate pentru comercianți și alte informații valoroase, astfel încât să știi cum poți face tranziția către o economie circulară.

Care este mecanismul de funcționare?

Sistemul de Garanție-Returnare este un element esențial în strategia de din România, având un impact major în sectorul de mediu. Scopul acestui proiect este de a încuraja reciclarea și reutilizarea ambalajelor, reducând astfel deșeurile și protejând mediul. Este un demers care implică toate părțile interesate – producători, comercianți și consumatori – și care contribuie la atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale țării.

În cadrul SGR, mecanismul de funcționare începe cu introducerea pe piață a produselor ambalate de către producători sau importatori. Aceste ambalaje intră în sistemul de garanție-returnare în momentul în care sunt vândute către consumatori. Odată achiziționate, consumatorii au posibilitatea de a returna ambalajele la orice punct de colectare din magazine.

Rolul consumatorilor este esențial în acest sistem, ei fiind cei care pot face diferența prin acțiunile lor. Responsabilitatea lor este de a returna ambalajele în locurile special amenajate, pentru a fi siguri că acestea vor fi reciclate corespunzător. Prin acest demers, consumatorii nu doar că își îndeplinesc o datorie civică, dar pot recupera și taxa de 50 bani aferentă garanției.


După colectare, ambalajele sunt transportate la centrele de sortare și numărare, de unde pleacă apoi spre fabricile de reciclare. Acest proces de reciclare este unul complex, care presupune separarea materialelor, curățarea lor și transformarea în noi produse. Reciclarea este o etapă deosebit de importantă în economia circulară, ea contribuind la reducerea consumului de resurse naturale și la diminuarea poluării. [2]

Cum se poate înscrie un comerciant în program: cerințele pe care trebuie să le îndeplinească și sancțiunile pentru neînregistrare

Conform Hotărârii de Guvern 1074/2021, înscrierea în Sistemul de Garanție Returnare (SGR) este obligatorie pentru toți operatorii economici care produc, importă sau comercializează diverse băuturi ambalate. Aceasta include berea, mixurile de bere și de băuturi alcoolice, cidrul, alte băuturi fermentate, sucurile și nectarurile, băuturile răcoritoare, apele minerale și de băut, vinurile și spirtoasele.

Înscrierea în SGR este un proces simplu, care implică urmarea a trei pași pe website-ul RetuRO. Iată care sunt aceștia! [3]

1. Crearea și activarea contului de utilizator

Primul pas pentru înregistrarea în Sistemul de Garanție-Returnare este să-ți creezi un cont de comerciant în platforma RetuRO, apoi să-l activezi. Procedura de creare a contului de utilizator presupune introducerea codului fiscal al companiei, a persoanelor semnatare, a persoanelor de contact, precum și încărcarea certificatului de înregistrare fiscală.

După finalizarea procesului de creare a contului, vei primi un link de activare pe email. Atenție, acest link are o perioadă de valabilitate limitată – 30 de zile. Prin activarea linkului, vei putea genera o parolă și, astfel, contul va fi activat.

2. Accesarea contului de utilizator și introducerea datelor solicitate

După ce ai creat contul de utilizator în platforma RetuRO, urmează alte două etape importante pentru a finaliza procesul de înregistrare în Sistemul de Garanție-Returnare. Aceste etape implică accesarea contului pentru a introduce datele solicitate și semnarea formularului de înregistrare.

Pentru a accesa contul de utilizator, urmează aceste instrucțiuni:
accesează contul de utilizator folosind adresa de utilizator și parola stabilită în etapa de creare și activare a contului;
Introdu apoi informațiile solicitate, care includ detalii despre punctele de vânzare, rapoartele de vânzări ale produselor în ambalaje SGR pentru anul precedent și o estimare pentru anul curent. 

3. Semnarea formularului de înregistrare

După introducerea tuturor datelor solicitate în contul de utilizator, platforma generează automat un formular de înregistrare. Următoarea etapă este semnarea acestui formular.

Pentru a semna formularul de înregistrare, este necesar să urmezi cu atenție instrucțiunile oferite de platformă. Toate semnăturile trebuie aplicate în mod exclusiv digital, prin semnătură simplă sau calificată.

Odată ce ai semnal formularul de înregistrare, în contul de utilizator vei avea statusul de „Înregistrat”. Vei primi confirmarea acestui status și pe email. Descoperă mai multe despre sustenabilitatea prin digitalizare!

După înregistrare, este obligatorie semnarea contractului. Acesta se va regăsi în contul utilizatorului, la secțiunea ”Documente și contracte”. Contractul se poate semna doar online, cu semnătură simplă sau calificată. După acest pas, comercianlui va avea statusul ”Contractat”.

De luat în considerare:
Este esențial ca toți comercianții să se înregistreze în SGR, deoarece sancțiunile pentru neînregistrare sunt severe. Conform legii, amenzile pentru neînregistrare variază între 20.000 și 40.000 de lei. [3]

Tariful de gestionare pentru ambalajele SGR conforme colectate

Tariful de gestionare este suma de bani plătită de administratorul SGR, RetuRO, pentru fiecare unitate conforma de Ambalaj SGR, returnată la punctele de colectare. Acest tarif este destinat acoperirii costurilor directe asociate cu preluarea de la consumatori și stocarea ambalajelor SGR. 

Estimările arată că tariful de gestionare este într-o continuă creștere, pe măsură ce crește și volumul de ambalaje SGR colectate. Această creștere este determinată de o serie de factori, printre care:

  • costurile aferente achiziționării și operării RVM-urilor în cazul colectării automate;
  • costurile cu manipularea ambalajelor SGR;
  • spațiul și utilitățile aferente punctului de colectare;
  • costul accesoriilor de colectare, cum ar fi sacii și sigiliile.

Ține evidența parametrilor de mediu și a activelor companiei care au un rol în reducerea amprentei de mediu cu primul ERP de mediu

Când și cum se primesc/plătesc cei 50 bani garanție?

Garanția de 50 de bani este suma plătită de consumator la momentul achiziționării produsului ambalat într-un ambalaj SGR. Managementul acestei garanții este realizat de administratorul SGR, RetuRO.

Atunci când consumatorul returnează ambalajul SGR conform la un punct de returnare, garanția îi este restituită integral. Conform Contractului de prestări servicii, pentru fiecare unitate de ambalaj SGR conform pentru care garanția a fost efectiv restituită de către comerciant consumatorului, RetuRO va plăti comerciantului garanția de 50 bani (garanție pe care comerciantul a plătit-o inițial producătorului/ furnizorului de la care a luat produsele). Procesul de returnare a garanției se desfășoară în urma ridicării de către RetuRO a ambalajelor colectate de la punctul de returnare și a procesului de numărare și sortare în centrele de numărare și sortare RetuRO, în cazul colectării manuale.

În cazul colectării automate, prin intermediul echipamentelor RVM (Reverse Vending Machine), RetuRo va plăti comerciantului garanția de 50 de bani în baza rapoartelor emise automat de RVM la fiecare sfârșit de lună. Utilizarea echipamentelor RVM pentru colectarea automată a ambalajelor SGR este o practică tot mai răspândită, datorită eficienței și preciziei acestora.

Modul de colectare manuală vs automată

Colectarea manuală și cea automată sunt două metode de gestionare a ambalajelor SGR. Iată mai multe informații despre fiecare în parte!

Colectarea manuală

Colectarea manuală a ambalajelor SGR este un proces care implică o serie de responsabilități pentru comerciant. Acesta trebuie să preia ambalajele returnate de consumatori și să le returneze garanția corespunzătoare, conform prevederilor Hotărârii de Guvern 1074/2021. În acest context, colectarea manuală oferă oportunitatea unui contact direct între comerciant și consumator, facilitând în același timp un control mai bun asupra ambalajelor returnate.

Garanția poate fi returnată în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Totuși, trebuie menționat că transferul bancar se realizează doar la cererea consumatorului și numai cu acordul comerciantului, comisioanele bancare fiind suportate de către solicitant. De asemenea, comerciantul este obligat prin lege să accepte ambalajele SGR conforme returnate de consumator, chiar dacă acesta a cumpărat produsele din alt loc.

Pentru a facilita acest proces, comerciantul trebuie să își organizeze activitatea într-un mod eficient. Astfel, o bună organizare a spațiului destinat colectării poate contribui la fluidizarea fluxului de colectare și la îmbunătățirea experienței consumatorului.

Accesorii pentru colectarea plasticului și a metalului:

  • sac de plastic de 160L cu marcaj „RetuRO”, de culoare galbenă;
  • suport de sac metalic;

Accesorii pentru colectarea sticlei:

  • sac de plastic de 160L cu marcaj „RetuRO”, de culoare verde;
  • suport de sac metalic;

Accesorii pentru trasabilitate:

  • sigiliu cu cod de bare unic pentru fiecare magazin.

Colectarea manuală a ambalajelor SGR returnare de către consumatori în punctele de returnare stabilite de comercianți trebuie să se desfășoare utilizând doar accesorii furnizate exclusiv de către RetuRO.

Colectarea automată

Colectarea automată a ambalajelor SGR reprezintă o modalitate inovatoare și eficientă de gestionare a deșeurilor de ambalaje. Procesul presupune utilizarea automatelor de preluare a ambalajelor, cunoscute sub denumirea de RVM-uri (Reverse Vending Machines), conform prevederilor HG 1074/2021. Aceste mașini sunt capabile să recunoască diferite tipuri de ambalaje reciclabile și să ofere o contravaluare pentru acestea, facilitând astfel procesul de reciclare și încurajând practicile sustenabile.

În cadrul acestui sistem, garanțiile pentru ambalajele returnate pot fi rambursate fie sub formă de voucher, fie prin transfer bancar. Voucherele pot fi preschimbate în numerar sau folosite pentru achiziții la comerciantul care operează echipamentul automat de preluare, în termen de maximum 12 luni de la eliberare. Transferul bancar, deși poate fi perceput ca fiind mai convenabil pentru unele persoane, va fi realizat la solicitarea consumatorului și cu suportarea comisioanelor bancare de către acesta.

Alegerea între colectarea automată și cea manuală depinde de fiecare comerciant în parte. Dacă decid să opteze pentru colectarea automată, comercianții trebuie să achiziționeze aparatele necesare de la furnizorii certificați și să se asigure că acestea îndeplinesc cerințele publicate de RetuRO.

Ce soluții au comercianții mici din zonele rurale care trebuie să raporteze?

Implementarea SGR aduce un set de provocări, în special pentru comercianții mici din zonele rurale, care nu au buget și spațiu suficient pentru a instala mașini de returnare automate (RVM). Pe lângă problema spațiului limitat disponibil pentru comercianți, se adaugă și diferențele de comportament dintre consumatorii din mediul rural și cei din zonele urbane aglomerate. 

Soluții potențiale la provocările locale

  1. Sisteme adaptabile specificului fiecărui comerciant: tipuri de RVM care necesită suprafețe mici.
  2. Accesarea unor servicii de consultanță pentru evitarea problemelor deja cunoscute și implementarea unor soluții personalizate. Descoperă cum poți implementa foarte ușor practicile de economie circulară!
  3. Informarea în magazin și la raft: oferirea consumatorilor unor informații cu limbaj accesibil privind obligațiile și drepturile pe care le au în contextul acestui sistem.

Cum vor face ei colectarea?

Colectarea ambalajelor de către comercianții mici din zonele rurale se face, de obicei, manual. Chiar dacă acest proces poate fi mai anevoios și solicitant din punct de vedere fizic, este o soluție viabilă în lipsa unor sisteme automate de colectare.

Instrucțiuni de depozitare și pregătire pentru ridicare a ambalajelor colectate

Pregătirea adecvată a ambalajelor colectate pentru ridicare este foarte importantă pentru o gestionare eficientă a deșeurilor și pentru a minimiza eventualul impact negativ asupra mediului.

Ambalajele de plastic și metal

Pentru a maximiza eficiența colectării, este recomandat să colectezi aceste ambalaje împreună, în sacul galben (pentru colectare manuală) sau transparent (pentru colectare automată), disponibil pentru achiziție de la RetuRO. Este important să nu umpli complet sacul, ci doar la aproximativ 80% din volumul total al acestuia pentru a asigura că sigiliul nu va cădea în timpul transportului sau manipulării.

Sigiliul cu cod unic, disponibil de la RetuRO, trebuie aplicat în mod corespunzător pentru a asigura integritatea colectării. Sigiliul nu poate fi redeschis după aplicare, astfel încât conținutul să rămână sigur și protejat. 

În ceea ce privește stocarea, ambalajele colectate nu trebuie turtite, nu trebuie depozitate în exterior sau în spații umede. Este necesară păstrarea formei și etichetei intacte pentru ca acestea să fie acceptate la numărarea din centrele de numărare și returnare RetuRO.

Este important să te asiguri că sacul de colectare este într-o stare bună, fără rupturi sau alte deteriorări. Depozitarea sacilor într-un loc sigur este, de asemenea, o recomandare de care trebuie să ții cont – fiecare ambalaj conform este purtător al garanției de 50 bani, pe care o poți recupera de la RetuRO.

Află mai multe informații despre reciclarea în cadrul companiilor!

Ambalajele de sticlă

Acestea trebuie colectate separat de ambalajele de plastic și metal, în sacul verde în cazul colectării manuale, sau în containerul dedicat, în cazul colectării automate. În cazul colectării automate, sacul nu trebuie să fie umplut complet, ci doar cu aproximativ 25 kg. 

Ambalajele de sticlă nu trebuie să fie sparte sau să le lipsească eticheta. În caz contrar, ele nu vor fi acceptate la numărarea din centrele de numărare și returnare.

De ce era nevoie de SGR?

Implementarea Sistemului de Garantare prin Retur (SGR) reprezintă un pas esențial pentru România în direcția atingerii obiectivelor impuse de Uniunea Europeană în ceea ce privește reciclarea deșeurilor. Cu toate că tara noastră este semnificativ sub media europeană, cu un nivel de reciclare de doar 11%-12% din deșeurile municipale, aceasta are acum oportunitatea de a inversa situația. În contextul în care media europeană de reciclare se apropie de 50%, Ministrul Mediului a subliniat necesitatea implementării SGR, menționând că „unul din zece PET-uri ajunge în cel mai bun caz în instalația de reciclare”. [4] 

Această situație ar putea fi îmbunătățită prin intermediul SGR, care are potențialul de a crește procentul de reciclare la 90%. ReturRO, unul dintre cei mai importanți actori de pe piața de colectare a deșeurilor, subliniază că SGR este un instrument care poate crește țintele de colectare a deșeurilor de ambalaje de băuturi și poate ajuta România să atingă obiectivele noilor reglementări europene. Acestea impun o țintă de colectare a plasticului de 77% până în 2025 și de 90% până în 2029. [5]

Externalizează responsabilitatea de mediu și fii în conformitate cu reglementările complexe!

Raportarea

Conform Contractului de prestări servicii cu RetuRO și HG 1074/2021, comerciantul trebuie să țină evidențe riguroase cu privire la produsele în ambalaje SGR vândute și returnate, precum și garanțiile plătite și încasate. Aceste date sunt esențiale pentru monitorizarea eficienței SGR și pentru a asigura transparența procesului.

Comerciantul trebuie să țină o evidență a numărului total de produse în ambalaje SGR vândute, defalcat pe produs, pentru fiecare structură de vânzare și/sau magazin online pe care îl operează. Acesta trebuie să țină, de asemenea, o evidență a numărului total de ambalaje SGR care au fost returnate de către consumatori la punctul/punctele de returnare operat(e) de către comerciant, defalcate pe tip de material și volum. 

În plus, comerciantul trebuie să păstreze evidența garanțiilor plătite, încasate la vânzarea produselor în ambalaje SGR și restituite consumatorilor la punctul/punctele de returnare. În cazul în care garanția este returnată consumatorilor prin intermediul voucherelor, comerciantul va păstra, de asemenea, evidența garanțiilor conținute în voucherele emise utilizate efectiv de către consumatori și, respectiv, neutilizate de către consumatori în perioada de valabilitate a acestora.

Ești producător sau comerciant și ai nevoie de ajutor cu monitorizarea și raportarea ambalajelor în cadrul sistemului Gatanție-Returnare? Alege să-ți externalizezi serviciile de SGR sau să le gestionezi eficient într-o platformă gândită special și beneficiază de expertiză avizată, reducerea costurilor, flexibilitate și reducerea riscurilor! Contactează-ne astăzi!

Citește și:


[1] “Studiu Reveal Marketing Research: 9 Din 10 Români Au Auzit Despre Sistemul de Garanție-Returnare, Însă Nu Au O Imagine Clară Asupra Modului de Funcționare a Acestuia – Reveal.” Reveal, 29 Nov. 2023, reveal.ro/sustenabilitate/studiu-reveal-sistemul-de-garantie-returnare/. Accessed 26 Jan. 2024.
[2] https://returosgr.ro/sites/default/files/2023-11/Manualul%20SGR%20pentru%20comercianti.pdf
[3] “HOTARARE 1074 04/10/2021 – Portal Legislativ.” Just.ro, 2021, legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/247209. Accessed 26 Jan. 2024.
[4] “România va Putea Recicla Cu Până La 80% Mai Mult Prin Proiectul SGR – Analiză – Economica.net.” Economica.net, 28 Nov. 2023, www.economica.net/romania-va-putea-recicla-cu-pana-la-80-mai-mult-prin-proiectul-sgr-analiza_709183.html. Accessed 26 Jan. 2024.
[5] “Despre SGR | ReturoSGR.” Returosgr.ro, 2024, returosgr.ro/despre-sgr. Accessed 26 Jan. 2024.



Sharing is caring! Distribuie:

Lasă un comentariu

Programează o discuție