Skip to main content
Sharing is caring! Distribuie:

Este clar, digitalizarea și problemele legate de mediu sunt două subiecte de viitor care împreună fac o pereche de minune. Combinate, sustenabilitatea și ascensiunea tehnologică fulminantă din zilele noastre pot aduce un avantaj competitiv considerabil pentru majoritatea afacerilor.

Un studiu Accenture făcut cu baza în 12 țări, printre care și SUA, UK, Franța, Germania, China sau Japonia, pe companii din diverse domenii de activitate, cu venituri între 1-25 miliarde de dolari, arată că doar 7% din totalul companiilor sunt complet integrate din punct de vedere al strategiei de afaceri, tehnologiei și sustenabilității. Cu toate că în urma răspunsurilor celor 560 de companii intervievate, a reieșit faptul că tehnologia joacă un rol ”important” sau ”foarte important” pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate.

Restul de 93% din totalul companiilor intervievate sunt conștiente de valoarea adusă de această integrare în business-ul lor dar se confruntă cu anumite bariere:

  • 40% nu știu de existența unei soluții pe care să o adopte;
  • 33% se luptă cu complexitatea soluțiilor sau încearcă să adapteze sistemele deja moștenite spre a fi sustenabile;
  • 20% nu sunt conștienți de consecințele nedorite ale tehnologiei sau dacă ceea ce deja folosesc reprezintă o soluție durabilă.

Noi, la Sigad, reușim să combatem toate aceste bariere și să le depășim cu brio. Soluția noastră este un soft de mediu dedicat oricărei afaceri, complet customizabil în funcție de specificul acesteia. Migrarea tuturor datelor necesare raportărilor AFM, raportărilor ESG sau Gestiunii Deșeurilor se face foarte rapid și ușor.

Datorită automatizării raportărilor de mediu, companiile care au adoptat deja soluția noastră reușesc sa economisească timp pentru a se concentra pe ceea ce știu mai bine să facă, lăsând această responsabilitate în grija noastră și fiind siguri că sunt 100% în conformitate cu legea.

Adaptabilitatea softului nostru este dovedită prin faptul că implementăm constant ultimele tipuri de servicii de care clienții noștri au nevoie, precum: Sistemul Garanție-Retur (SGR – RetuRo) sau calculul Amprentei de Carbon.

Motive pentru care trebuie adoptată o tehnologie sustenabilă

În cadrul aceluiași studiu, persoanele din poziții strategice ale companiei sau echivalente (CIO, CTO, CSO) au dezvăluit beneficii clare pentru care ar fi necesar ca o tehnologia sustenabilă să fie adoptată, iată câteva:

  • 48% din totalul companiilor spun că sustenabilitatea condusă de tehnologie mărește veniturile prin rezultarea unor produse mai bune;
  • 49% spun că această inițiativă ar ajută la crearea unor noi business-uri;
  • 49% cred că ar ajuta pentru a îmbunătății experiența clienților lor;
  • 53% consideră că investiția în tehnologie joacă un rol primordial în atingerea obiectivelor ESG.

Iar acum probabil că vă întrebați cum poate un soft ca cel oferit de Sigad să vă ajute concret în maximizarea veniturilor și proceselor din interiorul companiei. Nimic mai simplu!

În primul rând trebuie să conștientizăm faptul că Agenția Fondului de Mediu (AFM), dar și Agenția pentru Protecția Mediului (ANPM) întocmesc controale în mod regulat la companii, iar amenzile pot ajunge la sume considerabile în unele cazuri fiind vorba chiar sistarea activității până la dovedirea îndeplinirii obligațiilor legale.

Câteva informații direct de la AFM privind controalele efectuate în decursul anului 2022:

  • 2.252 dosare de executare silită constituie, în cadrul cărora s-au emis 2.252 somații de plată pentru creanțe în valoare totală de 486.618.309 lei
  • 1.956 debitori cu creanțe restante la Fondul pentru mediu, în valoare totală de 189.719.966 lei
  • În perioada 01.01.2022 – 31.12.2022, inspectorii Direcţiei Inspecţie Fiscală au desfășurat 1.163 acțiuni de inspectie din care: acțiuni de control inopinate, având ca scop verificarea modului de constituire, declarare şi plată a obligaţiilor la bugetul Fondului pentru mediu la un număr de 1.095 de contribuabili (Anexa 1) și actiuni de inspectie fiscală la un număr de 57 de contribuabili. În urma măsurilor trasate pentru conformarea contribuabililor verificați – 1.152, au fost declarate obligații suplimentare la bugetul Fondului pentru mediu în cuantum de 67.918.680 lei.
  • În perioada 01.01.2022 – 31.12.2022, inspectorii din cadrul Direcţiei Inspecţie Fiscală au definitivat 68 de rapoarte de inspecţie fiscală, valoarea debitelor stabilite este de 229.456.582 lei.
  • În perioada 01.01.2022 – 31.12.2022, inspectorii Direcţiei Inspecţie Fiscală au aplicat societăților verificate un număr de 510 de sancțiuni pentru nedepunerea la termen a declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, din care 18 amenzi în valoare de 27.500 lei și 492 Avertismente.

Astfel, faptul că aplicația construită de Sigad primește constant actualizări din punct de vedere legislativ reprezintă un mare avantaj prin care companiile pot economisi timpul oamenilor de mediu. În plus, au siguranța exactității datelor, având certitudinea că nu se plătește nici mai mult, nici mai puțin față de realitate.

În cazul în care nu există o persoană responsabilă pentru gestiunea proceselor de mediu în companie, Sigad pune la dispoziție un consultant specializat datorită căruia puteți uita de povara calculelor și declarațiilor.

În al doilea rând, prin folosirea unui soft de gestiune precum Sigad, se poate urmări foarte ușor unde ar putea fi îmbunătățite anumite procese precum gestiunea deșeurilor provenite din activitatea de producție. Unde dacă vorbim de materiale scumpe, cu un cost mare de achiziție, câștigul poate fi semnificativ.

ESG și Amprenta de Carbon, care sunt trendurile?

În studiul Accenture cea mai mare parte a persoanelor intervievate din poziția de CEO spun că ”transformarea companiei într-un business cu adevărat sustenabil și responsabil” este o prioritate de top. Și înțelegem acest lucru foarte bine, s-a dovedit faptul că pe langă promisiunile facute în materie de sustenabilitate, oamenii din această poziție știu că o companie cu un grad mare al performanței din punct de vedere al sustenabilității pe cele trei criterii ESG (environment, social, governance) are și performanțe financiare mai bune decât companiile similare care nu țin cont de acestea (United Nationals Global Compact & Accenture (2021). Climate leadership in the eleventh hour). În concluzie, raportările ESG nu mai sunt doar o cerință din zona de compliance ce trebuie făcută.

Tehnologia este și va continua să fie principalul mobil de creștere a sustenabilității în cadrul companiilor, a lanțului său de aprovizionare, clienților și a ecosistemelor de business. 92% dintre companiile intervievate urmăresc să atingă ca țintă ”net zero” până în 2030. Acest lucru va impune un efort tehnologic din partea lor pentru a-și măsura corect, reduce, și într-un final elimina amprenta de carbon. Tehnologia este esențială pentru a îmbunătăți transparența si trasabilitatea pe întreg lanțul de aprovizionare. Între 2013 și 2020, companiile cu performanțe ESG constant ridicate tind să genereze randamente totale pentru acționari de 2,6 ori mai mari, comparativ cu cele cu scoruri ESG medii. (https://www.accenture.com/us-en/insights/strategy/measuring-sustainability-creating-value)

Migratia spre sustenabilitate

Ce se întâmplă în alte companii din lume?

Consideram că informația reprezintă putere, pentru a putea lua decizii care să aduca beneficii unui business, trebuie avută o bază foarte solidă a ceea ce s-a facut pană acum, unde exista pierderi și unde pot fi aplicate îmbunătățiri.

Ca noi se pare că a mai gândit și una din cele mai mari companii globale producătoare de materiale de construcții, doar ca a dus povestea la un nivel puțin mai avansat. Accenture povestește că aceasta a reușit prin lansarea unei aplicații bazate pe machine learning să prezică rezistența cimentului în timp real încă din momentul producției. Acest lucru a făcut posibilă o potențială reducere a emisiilor de CO2 de până la 13.000 tone/ fabrică (3 milioane de tone în total), și o economie în total de 150 milioane de dolari.

Compania Microsoft, se declară ”carbon neutral” încă din anul 2012 și își propune să devină ”carbon negative” până în anul 2030. Iar ce este cu adevărat o provocare îndrăzneață, până în anul 2050, își dorește să elimine toate emisiile de carbon pe care le-a produs de la data înființării (1975), până in prezent. Dar cum să îți îmbunătățești performanțele amprentei de carbon dacă nici măcar nu știi unde te afli in prezent? Așa cum ne-am gândit și noi când am decis să dezvoltăm modulul de Calcul al Amprentei de Carbon pentru clienții noștri, se pare că a gândit si Microsoft. Aceștia au lansat o aplicație prin care utilizatorii platformei Azure își pot calcula impactul pe care il au dpdv. al amprentei de carbon utilizând aceste resurse. Iar concepte asemănătoare se așteaptă a fi lansate și pentru servicii precum Teams sau Edge.[1]

Un alt exemplu de adaptare la avansul tehnologic încă din anul 2020 o reprezintă inițiativa Porsche de a se folosi de tehnologia Blockchain pentru a urmări transparența pe lanțul său de aprovizionare a furnizorilor de materiale. S-a început cu parteneri precum Borealis, Covstro și Domo Chemicals. Prin acest demers, compania a vrut să aibă o dovadă prin care poate demonstra sustenabilitatea materialelor folosite pentru mașinile Porsche, putând astfel să urmărească amprenta de CO2 produsă sau alte măsurători precum economia de apă.[2]

Concluzia pe care o putem trage la final de articol este faptul că factorii de decizie își dau seama de beneficiile pe care le aduce digitalizarea în cadrul companiilor. Deși doar o parte dintre ei au făcut chiar pași importanți spre un viitor sustenabil prin soluții avansate. Pe când, de cealaltă parte avem societățile indecise, ce lucrează cu sisteme moștenite învechite încercând să le adapteze, nu cunosc o soluție viabilă pe care să o adopte, iar cel mai rău caz, nu sunt conștienți de consecințele nedorite ale tehnologiei ori nu cunosc dacă softurile pe care le folosesc sunt sustenabile.

Sfatul pe care noi l-am da unei companii ce dorește să facă o tranziție spre sustenabilitate și în același timp să adopte tehnologii noi, este în primul rând să analizeze în ce moment al dezvoltării sale se află, făcând o radiografie a business-ului prin analiza datelor existente. Probleme precum gestiunea eficientă a deșeurilor la punctele de lucru, calcularea corectă a cantității de ambalaje ce sunt puse în piață, calculul amprentei de carbon al flotei de mașini pe care o are în gestiune sau al energiei consumate sunt teme foarte bune de analiză unde se pot aduce îmbunătățiri semnificative.

[1] https://www.microsoft.com/en-us/corporateresponsibility/sustainability?activetab=pivot_1:primaryr3

https://blogs.microsoft.com/blog/2020/01/16/ microsoft-will-be-carbon-negative-by-2030/

[2] https://www.plasticstoday.com/sustainability/porsche-in-joint-effort-for-plastics-traceability


Sharing is caring! Distribuie:

Programează o discuție