Skip to main content
Sharing is caring! Distribuie:

Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a implementat un nou sistem de verificare documentară exclusiv de la distanță, începând cu data de 07.06.2024, conform recentului Ordin emis de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1248/2024 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare documentară.

În tot acest proces ar fi bine să ai o echipă de specialiști alături, care te poate îndruma corespunzător.

Atribuții –  Administratia Fondului pentru Mediu (AFM)

Această măsură are scopul de a eficientiza întregul proces de monitorizare si verificare a obligațiilor de mediu, asimilate obligațiilor fiscale. Așa cum știm, în baza Codului de procedură fiscală și ale OUG nr. 196/2005, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) are următoarele atribuții:

  • Desfasoară activități de control la operatorii economici autorizați în vederea preluării responsabilității privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare și valorificare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice și la operatorii economici autorizați în vederea preluării responsabilității privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare și valorificare a deșeurilor de baterii și acumulatori portabili, care se aplică în mod corespunzator;
  • Desfasoară inspecții fiscale și controale inopinate la plătitorii la Fondul pentru mediu;
  • Previne evaziunea fiscală în ceea ce privește taxele și contribuțiile la Fondul pentru mediu.
AFM Controale Online

Modelul și conținutul documentelor utilizate în activitatea de verificare

Ministerul Mediului a oficializat Ordinul prin care s-au aprobat modelul și conținutul documentelor utilizate în activitatea de verificare documentară derulată de AFM. Actul normativ este în vigoare din 7 iunie 2024 și cuprinde:

  • Solicitarea de documente/informații;
  • Invitația pentru audiere;
  • Dispoziția de măsuri ca urmare a verificării documentare;
  • Decizia de impunere privind obligațiile fiscale principale stabilite ca urmare a verificării documentare.

Verificarea documentară este reglementată de Codul de procedură fiscală, fiind singurul tip de control fiscal care se derulează, de către autorități, exclusiv de la distanță:

„Verificarea documentară constă în efectuarea unei analize de coerență a situației fiscale a contribuabilului/plătitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/plătitorului, precum și pe baza oricăror informații și documente transmise de terți sau deținute de organul fiscal, care au relevanță pentru determinarea situației fiscale”.

 De asemenea, în Codul de procedură fiscală se mai menționează că:

”Stabilirea perioadelor care sunt supuse verificării documentare se efectuează de organul fiscal competent în funcție de riscul fiscal identificat. Pot fi supuse verificării documentare perioade determinate din cadrul uneia sau al mai multor perioade impozabile. Operațiunile și documentele ce sunt supuse verificării documentare se selectează de organul fiscal competent a efectua controlul. Pot face obiectul verificării documentare una sau mai multe operațiuni realizate într-o perioadă determinată, după caz. ”

Procesul de audiere al AFM

Verificarea

Verificarea AFM se realizează de al distanță, fără notificare prealabilă, iar  în situația în care, ca urmare a verificării documentare de la distanță, organul fiscal constată diferențe față de creanțele fiscale, veniturile sau informațiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil, acesta înștiințează contribuabilul despre constatările efectuate. Odată cu înștiințarea, organul fiscal solicită documentele și explicațiile scrise pe care contribuabilul trebuie să le prezinte în vederea clarificării situației fiscale.

Dacă documentele solicitate nu sunt prezentate în 30 de zile de la comunicarea înștiințării AFM sau documentele prezentate confirmă diferențele identificate și/sau sunt incorecte sau incomplete, AFM stabilește diferențele de creanțe fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune măsurile necesare respectării prevederilor legale.

Audierea și contestațiile

După faza de examinare a documentelor cerute, AFM va trimite o invitație pentru audiere către contribuabili cu data și ora la care aceștia își pot exprima punctul de vedere in raport cu constatările preliminare ale AFM.  De la audiere, contribuabilii au termen 5 zile lucrătoare să îți exprime opiniile, altfel, audierea se consideră finalizată.

Audierea poate fi realizată la sediul AFM sau prin sisteme de comunicare electronica ce asigură o experiență audio-video. Punctul de vedere al contribuabililor referitor la  audiere poate fi trimis prin mijloace electronice, poștă sau direct la registratura organului fiscal.  

Impunerea și plata diferențelor

Decizia de impunere, care este dată sub rezerva verificării ulterioare (printr-o viitoare inspecție fiscală), se emite în cel mult 25 de zile lucrătoare de la data audierii și se comunică celor care au fost verificați documentar.

Diferențele stabilite de AFM se plătesc în funcție de data comunicării, astfel:

  • Până la data de 5 a lunii următoare inclusiv, când data comunicarii este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună;
  • Până la data de 20 a lunii următoare inclusiv, când data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună.

Vă reamintim că în urma inspecțiilor fiscale derulate în anul 2022 (fără opțiunea de azi a inspecțiilor de la distanță), inspectorii AFM au stabilit debite agenților economici controlați în valoare medie de 674.870 Euro!

În concluzie, AFM are posibilitatea de a efectua verificări documentare de la distanță asupra corectitudinii îndeplinirii obligațiilor fiscale prin solicitarea de documente de la contribuabili, transmiterea invitațiilor pentru audieri și poate dispune ulterior măsuri și da decizii de impunere în urma verificărilor efectuate.


Sharing is caring! Distribuie:

Lasă un comentariu

Programează o discuție